Omschrijving en situering project
Het project betreft de bouw van klaslokalen voor een nieuwe lagere school in de wijk Medina in Abéné (Senegal) en de verscheping van gedoneerd schoolmeubilair. Het project is een meerjarenproject dat onder de noemer "SAAMA DEDA"("de toekomst maak je zelf") wordt uitgevoerd.
Voorgescheidenis: Persoonlijke betrokkenheid leidt tot persoonlijk initiatief.
De voorzitter van Stichting Bright Future for Children, John van Heel, bezoekt sinds 2003 elk jaar het dorp Abéné in Zuid-Senegal. Tijdens een bezoek aan de lagere school van het dorp vertelde de directeur hem dat de school overvol is. 'Van elk leerjaar zijn er nu 2 klassen met elk 60 tot 70 kinderen. Het aantal geboortes is de laatste jaren zo sterk toegenomen dat er veel meer klassen nodig zijn om aan de explosief stijgende onderwijsvraag te kunnen voldoen Het aantal leerlingen per klas nog verder laten toenemen zou onverantwoord zijn en veel schooluitval tot gevolg hebben. In zulke grote klassen zou het rendement zeer laag zijn'.
Voorlopig in hutten
De ouderraad heeft door de nood gedwongen besloten om op een andere locatie een tweede lagere school te starten. Wegens voorschriften is het namelijk niet mogelijk om op de huidige locatie nog meer klassen te bouwen. Omdat er geen geld beschikbaar was om klassen te bouwen besloot de wijkraad om voor de klassen van palmbladeren hutten te maken. Deze geven wel enige bescherming tegen de felle zon, maar bieden geenszins de goede leeromstandigheden. De leerkrachten doen hun uiterste best om er iets van te maken, maar lang kan de situatie niet blijven duren. Tijdens de lessen kruipen soms schorpioenen en slangen naar binnen en na elk regenseizoen zijn de hutten zo verwoest dat ze opnieuw moeten worden opgebouwd en hersteld.
Fundering 2 klaslokalen gefinancierd
Getroffen door deze nijpende situatie besloten John en zijn zonen Sem en Tim om zich voor de bouw van de benodigde 12 klaslokalen in te spannen. Eind 2017 kon met ingezamelde geld de fundering van twee klaslokalen worden bekostigd. Een andere stichting financierde ondertussen de bouw van een klaslokaal, waardoor er in totaal nog 11 klassen nodig zijn.
School officieel erkend
Ondertussen is de school als een zelfstandige entiteit door de Senegalese overheid erkend. Er is een directeur toegewezen en voor de in werking zijnde klassen zijn leerkrachten aangesteld. De overheid betaalt hun salarissen. De overheid heeft zelf ook 3 klaslokalen gebouwd, waardoor het aantal er nog 8 klassen nodig zijn.
Stichting Bright Future for Children opgericht
Omwille van de transparantie en om sneller tot resultaten te komen is begin 2018 besloten om Stichting Bright Future for Children op te richten. De leden van de stichting hebben al jarenlang een intensieve band met het dorp. Sommigen waren ook eerder bij andere ontwikkelingsprojecten in het dorp betrokken. De stichting is inmiddels in mei 2018 geregistreerd bij de kamer van koophandel.
DECASA, lokale partner
Om het eigenaarschap van de school in de dorpsstructuur te borgen is tevens besloten om het project in samenwerking met een lokale partner te realiseren. De keuze daarvoor viel op de organisatie DECASA (Organisation pour le dévelopment de la Casamance) omdat deze organisatie bij de ontwikkeling van de regio in eerste instantie uitgaat van de lokale verantwoordelijkheid.
SAAMA DEDA
Besloten is om het project over meerdere jaren te spreiden en uit voeren onder de noemer "SAAMA DEDA", wat in de lokale taal, het Mandinka "De toekomst maak je zelf" betekent. De werktitel van het project werd aangeleverd door DECASA. In deze werktitel wil men tot uitdrukking laten komen dat het voor de ontwikkeling van het dorp / de regio van belang is om "de toekomst in eigen handen te nemen". (Buitenlandse) partners kunnen tijdelijk gewenste ontwikkelingen financieel ondersteunen, maar de gemeenschap zelf blijft verantwoordelijk voor de realisatie, de instandhouding en de verdere ontwikkeling ervan.
1e fase (2019)
Indien u zich wilt verdiepen in het inmiddels gerealiseerde projectplan van de 1e fase van het project SAAMA DEDA, kunt u dit hier downloaden. In deze fase bouwden we 2 klaslokalen op de reeds eerder gemaakte fundering. We realiseerden deze fase in samenwerking met de Zwitserse vereniging Bolo diem Kanam.
2e fase (2020-2021)
In de 2e fase hebben we drie klaslokalen gebouwd. De eindrapportage van de deze fase van het project SAAMA DEDA kunt u, inclusief de eindrapportage van de verscheping van schoolmeubilair, hier downloaden.
3e fase (2021-2022)
In de 3e fase hebben we opnieuw 3 klaslokalen gebouwd. De eindverantwoording hiervan kunt u hier downloaden.
4e fase (2022-2024)
In deze laatste fase ronden we het project af met de bouw van een multifunctioneel gebouw waarin administratieve en leerlinggebonden functies worden opgenomen. Het projectplan voor de 4e fase treft u hier aan.
De realisatie van deze meerjarenplanning is afhankelijk van het resultaat van de fondsenwerving van de vorige en de lopende fase. Als de inkomsten lager zijn dan de begrootte kosten verminderen we per fase het aantal te bouwen klaslokalen en spreiden we het project dus over een iets langere periode uit.